lördag 30 augusti 2014

"GamleStorHuvva-Huvva-Öringen" ..som Fredrik Jonsson skulle uttrycka det !

Vilket avslut på sommaren 2014 . Sista dagarna innan vi stänger Gevsjöströmmen för denna sommar, en fiskeguidning med Joakim Fors slutade med en Öring på 5.7 kg . Det skall tilläggas att detta var första gången han var på Gevsjöströmmen men garanterat inte den sista . Efter den obligatoriska kaffekoppen och vikkåsan som alla mina fiskegäster får som minne, så började vi fiska av strömmen .
Vattennivån har stigit och det var bra tryck i strömfåran . Kvällen var solig och fin, ganska stark vind men ändå behagligt för en fiskekväll . Vi mötte tre yngre killar som fiskat vid Gevsjöströmmen i flera dagar nu, de hade fått några små Öringar men inget större . Så jag gissade att även denna kväll skulle bli mager på utdelningen, men ändå så finns ju chansen på stor fångst, vad som helst kan hända när som helst .
Vi tog ett par små Öringar, som släpptes tillbaka lika fort, fiskade ända ner till nedre fiskegräns och upp igen till vindskyddet . I den stora grunda viken tog vi en kaffepaus igen, innan vi bestämde oss för att fiska en stund till innan vi skulle avbryta för kvällen . Solen hade börjat gå ner och det mörknade fort . Vinden hade börjat friska i, och det fladdrade i kläderna ...händerna kändes kalla ...men då ropade Jocke plötsligt .
-Åke, nu händer nåt här !!
Jocke är en sansad kille som med lugn stämma yttrar : - Jag tror att den här är lite större Åke, ska jag bara veva som vanligt eller ? Jag går honom till mötes för att se vad som räknas som större för honom, hade väl väntat mig ca 1 - 1.5 kg max . Men när jag ser ryggen och stjärtfenan som vickar fram och tillbaka i det grunda vattnet så förstår jag att detta är ingen vanlig Öring . Det lilla haspelspöt böjer sig och fladdrar hit och dit, medans kampen pågår . "Även om han tappar denna så har jag fått se den i alla fall", tänker jag .
Sakta men säkert börjar den komma närmare land, Jocke som står i kängor på torra land kan inte göra mer än att sakta ta in den mot landbacken . "Detta kommer aldrig gå, den är för tung" tänker jag, samtidigt som Öringen tippar på sidan . Den är så hög i ryggen och vattnet så grund att den nu inte har nånstans att ta spjärn . Den breda stjärtfenan slår i luften och vattnet skummar kring den, den gör en sista kraftexplosion till ingen nytta, Öringen ger upp och vi kan med gemensamma krafter baxa in den på säker mark .
Jocke och jag tittar på Öringen och sen på varandra, och sen på Öringen igen ..." Vad faan hände ???"
Snart brast vi ut i glädjerop och dans, jag kramade om Jocke ordentligt och sa att han har nog tagit en rekordfångst i Gevsjöströmmen nu . Efter en stund kommer det ut folk från buskarna bakom oss, de hade hört oss tjoa och skrika, de bara stirrade på Öringen och började sen att fotografera .
4 kg, 4,5 kg ...eller kanske mer ? Den måste vägas ...sagt och gjort...uppe i bilen hängde fiskevågen som köptes in på Fjällsport i Duved i somras . Öringen stoppades ner i en plastpåse och visade 5.7 kg på vågen !!!!!
Sommaren kan inte avslutas på bättre sätt . Grattis Jocke, denna var du värd, bra jobbat och ett stort grattis !
OBS - Öringen visade sig inte vara en lekfisk utan en s,k, "Gällfisk".

1 kommentar:

  1. Vilken härlig sommar du har haft, mycket fiske och annat spännande.

    SvaraRadera