söndag 4 november 2012

isläggning och spänd förväntan .



Hej Govänner, var ett tag sedan jag skrev nu . Inget har hänt i min värld som varit relaterat till denna sida, varvid jag inte skrivit något på ett tag . Vintersäsongen börjar nu äntligen att smyga igång, vi har fått känna på växlande väder de sista dagarna ...snöfall, regn, blåst, plusgrader och minusgrader .
Det alla väntar på nu är att sjöarna skall frysa så isfisket kan komma igång . Pimpelspöt är riggat, nya blänken inköpta och i år skall det även testas med en eller två upphängare . Upphängare innebär att man knyter en kort lina på reven med t.ex en liten svart fluga strax övanför blänket .
Alla har sina knep och favorit-ideer inför årets Rödingsfiske, precis som på sommaren så har man sina favoritställen och tiden på dygnet är individuellt för när man skall fiska . Några smyger försiktigt ut genom ytterdörren där hemma tidigt på morgonen innan solen gått upp . Andra väntar in solen och den behagligare temperaturen mitt på dagen . Matsäcken fylls med diverse godsaker och man kan inte allt för sällan känna kaffedoften över isarna . Det skall bli riktigt spännande i år faktiskt, för mitt arbete denna vinter har skiftat något från i fjol . Nu sitter jag inte i en maskin och röjer snö hela dagarna utan det blir krogjobb som Ordningsvakt på nätterna istället .
Vilket förhoppningsvis ska innebära många dagar ute på isen, och kanske kan man lägga sig till med en rejäl solbränna i år . Dessvärre så blev jag Skoterlös denna vinter, så det får bli till att använda Sparken på de första isarna, och sen när snön lägger sig så får jag sonika gå eller lifta . Om det däremot skulle dyka upp nåt objekt till salu för rätt pris så slår jag nog till, och ni får se en bild på nya Skoterköpet, kan dock inte lova er en bild på en Skoter av årets modell :)
Ett renskinn på Sparken får inleda årets isfiske, och skären på isborren är fortfarande vassa då de inte nöttes allt för mycket ifjol, och Skoterjackan och byxorna fick kliva åt sidan för en Overall i år .
Fjällsport i Duved har nog laddat med maggot och  Pimpelutrustning redan, jag tror att jag smyger över dit idag och tröstar mig med diverse fiskehistorier och en kopp kaffe .
Nästa helg borde det ha frusit så pass på sjöarna så jag kan komma med en uppdatering .
Sköt om er nu och börja fixa iordning utrustningen ...när som helst kör det igång . Mvh Åke .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar