söndag 12 augusti 2012

Energiladdning...


Jobbet i Östersund tar energi, sätter tankar i rullning och man funderar mycket . Ett ord som konstant ringer i mina öron är "Livskvalitet"! Det är alltid upp till envar att avgöra sin syn på livskvalitet .
Livskvalitet kan vara prylar, bilar, hus, pengar eller platser man besökt genom livet, mm .
För mig är det bara en stund av stilla energitankning nere vid älven, som denna morgon .
Jag tog mig friheten att åka hem till fjällen idag direkt efter avslutat pass, ringde och väckte min fiskarkompis som stod redo 06:45,  och vi for upp till älven vid Golfbanan med fiskegrejorna .
En ensam och morgonpigg Golfspelare slog ut från en daggig Tee, han var nog mitt uppe i sin stund av livskvalite just då . Han sneglade mot oss och log, Jodå han var här av samma anledning .

Trött i kroppen efter nattens vaktpass, och lite frusen, så gick jag ner mot älvkanten .
Vattnet har sjunkit undan rejält, några morgonpigga Öringar plaskade ivrigt på andra sidan ( som vanligt ..) och vi riggade igång våra fiskespön . Jag vadade ut en bra bit, vattnet nådde mig strax ovanför knäna, jag blundade och svepte med handen i vattnet . En behaglig vattentemperatur, och vattnets strömmande mellan fingrarna fick mina tankar att vandra iväg, jag ställde mig med sidan mot strömmen så jag stod lite stadigare, blundade fortfarande, drog in den friska luften genom näsan, höll andan en stund och kände hur hjärtat saktade ner mer och mer ....här och nu, mitt i naturens element känner jag min energidepå fyllas upp med livskvalitet . Om man blundar där man står så hör man bara de faktiska ljuden, inte de inbillade och förväntade som annars ...testa själv ! Jag stod en bra stund och bara njöt av att vara hemma i fjällvärlden en stund, ikväll ska jag tillbaka till jobbet igen, men det är först ikväll ...inte nu . Jag öppnade ögonen och vände upp mot strömmen ..

Jag fiskade en stund med Rogerdraget som satt på, inte fokuserad på att få fisk, utan bara kastade metodiskt och vant . Ett litet hugg och en mindre Öring fick krokas av, jag ville inte ha nån fisk idag .
Efter en stund letade jag upp min kompis, han hade satt sig vid sidan av älvkanten, han hade gjort en eld och satt och tittade in i lågorna . Medans jag vadade upp ur vattnet mot honom så tänkte jag,
 "..där hämtar han sin energi, i lågorna ...".  Jag satte mig bredvid honom och vi sa inte så mycket, elden knastrade och sprakade, kaffetermosen kom fram och vi delade en kopp .
Uppe på bilparkeringen hördes en bildörr slå igen, och bilen for iväg, Golfspelaren var klar med sitt .
Vi tittade på varandra och insåg att vi haft en lyckad morgon, även utan fiskefångst .
Överens om att det fick räcka för idag, packade vi ihop och for hem för några timmars vila .
Kroppen är fulladdad, så nu tar jag och river av sista veckan på jobbet medans energin finns kvar .
Nästa helg är jag nog här och laddar upp mina tomma batterier igen .. 

1 kommentar:

  1. Snacka om skön urladdning och bara vara en stund vid älven och sedan en sprakande eld med kaffe och tilltugg. Sköööönt.

    SvaraRadera