tisdag 24 juli 2012

Paus, Nattjobb och semester .

Så vart det dags för mitt spö att vila, efter en hektisk period men flertalet påfrestande spöböj och ryckningar . Catana-rullen höll måttet och spinner fortfarande tyst som vinden . Dragasken är komplett efter åtskilliga uppdateringar, nu senast med lila Rogerdrag, ( ja, ni läste rätt, inte det klassiska Lill-ziggedraget, utan nu har även Rogerdraget kommit med en lila version . ) Testade det ikväll uppe vid Golfbanan, och visst levererade den hugg .
Sakta, sakta vevas draget in medströms med några ryck emellanåt . Strax kom ett bastant mothugg och ett våldsamt plaskande i ytan . Öringen hade svalt alla tre krokarna samt halva draget . Den satt säkert på hela vägen in, och fick följa med hem till frysen .
Nu får mina fiskeäventyr vila ända fram till sista veckan i Augusti . Det vankas nattjobb i Östersund för min del, samt en veckas semester på Gotland med min underbara Sambo och hennes Föräldrar .
Antar att det kommer svingas spön längs hela älven varje dag medans jag är borta, men jag får väl trösta mig med att Höstfisket är värt att se fram emot .


Sen får man ju inte glömma veckorna som kommer då Hjortronen ( Myltan ) är mogen, och kan plockas . Det verkar bli ett bra bär-år i år. och även svampen växer så det knakar . Alla har sina hemliga ställen dit de återkommer år efter år för att fylla hinkarna med "Norrlands guld", så har även jag och det behåller jag för mig själv .
Hoppas ni alla får en fin fortsatt sommar och att solen visar sig ett tag nu . För det har ju varit sisådär med soldagar denna sommar, och det höga vattenståndet höll i sig länge . Nu är det dock nere på rimlig nivå igen och överallt hittar man gestalter som vadat ut i strömmen på strandbankar och öar . Hela Åredalen vimlar av Dag, och Nattfiskare dessa veckor . Alla har sina knep, men ytterst handlar det bara om rätt tid och plats .

Sist jag kollade så låg Ledarfisken inte över kilot på Öringsjakten, fisketävlingen i Duvedsälven som pågår till den 15:e augusti, chans finnes för enveten fiskare att ta hem första platsen med en kilos-Öring . Stor Öring finns i älven, tro mig !!
Titta in på Fjällsport i Duved för mer information angående tävlingen . Eller på deras hemsida www.fjallsport.com . Min Granne och tillika fiske-kamrat, Kolbjörn Selmer, tog en fin Öring härom kvällen på vibrax spinnare, det räckte till topp placering nån dag, men snart ramlade han ner på en delad andra plats . Tävlingsmänniska som han är, så har han oförtröttligt nött på sedan dess, han ska vinna så är det bara :) . -Stor Örret ska upp, den är här nånstans. Säger han .
Skitfiske på er, och glöm inte att njuta av helheten vare sig ni får fisk eller inte !!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar