måndag 16 juli 2012

Kolbullar och komplett familj .

17:40 klev min älskade Sambo av på Tågstationen här hemma, efter att varit hos sina föräldrar och syskon i Norrköping hela veckan .
Älskad och saknad, men nu var hon äntligen hemma och jag drog en suck av lättnad .

Med nyfärgat och eldrött hår, samt moderiktiga kläder från storstan så stapplade hon fram över perrongen . Ryggsäcken hon bar på var knökfull och rejält tung . Våran lilla Pudel som också varit på tågluffen en vecka såg sig desperat omkring efter första bästa träd, och ryckte frenetiskt i kopplet . Till slut nådde han fram och kunde lyfta benet mot en björk nån minut .

Vi handlade upp lite förnödenheter på affärn och begav oss hemåt . Trött och hungrig, så bad Sambon om nåt rejält och mättande till middag .
Vad passar bättre än ett rejäla kolbullar, stekta med torrsaltat fläsk och lingonsylt, tänkte jag .
Jag vispade ihop 1 Ägg, 6 dl Vatten, 4 dl Vetemjöl i en bunke ...
Och skar sedan ner torrsaltat fläsk i små tärningar, stekte fläsket och hällde över smeten, mycket steksmör längs kanterna ska det vara, och sen vände jag dem när ena sidan började bli lite knaprig .
Jo, det skvätter en hel del, det är nog därför man hellre steker detta över öppen eld utomhus .
Varje serverad Kolbulle tillförs en skvätt lingonsylt på kanten, helst rårörda lingon om det finns .

Stekoset låg nu tätt i köket, dörrar och fönster öppnades på vid gavel . Hunden hade nu lagt sig i soffan med nosen mellan kuddarna . Jag stekte för fullt och serverade dem till Sambon i rask takt .
Hon åt och ögonen blänkte, mellan tuggorna kom ett leende, -Åh vad gott, Gud vad hungrig jag är !!!
Ett glas Sommersby Päron-Cider fick stå som dryck och man blir ju ganska törstig av allt salt fläsk .
En kolbulle som blev över slukades av svulten pudel, som senare stod med tungan i vattenskålen .

När det täta oset lagt sig, stekpannan kallnat, och köksfläktens surrande hade avtagit, så hördes dova snarkningar från kuddarna i soffan . Både Sambo och hunden sov nu som stockar, mätta och belåtna .

Välkommen hem Älsklingarna mina, välkommen hem !!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar