lördag 14 juli 2012

Handöl, Duved och återfunnen Fiskare .


Snön har börjat försvinna från fjälltopparna, men än är det mycket kvar på Storsnasen .





..tog några bilder idag när jag var i Handöl, Håll till godo Staffan :)

Idag passade jag på att fiska av en sträcka på Duvedsälven som jag inte hunnit med . Det gav några fina Öringar med topp på 0.8 kg . Det blev plötsligt ett inferno av sländor och andra insekter på kvällen ...Öringen vakade överallt . Jag hade röd/svart knosas knuten på flätlinan och kastade mot djupfåran ...det nappade och nappade och nappade . Fyra Öringar fick gå tillbaka då de var för små, men de andra behöll jag . Allt avrundades med det obligatoriska regnet och huggviljan som lika plötsligt dog ut .
Duvedsälven håller mycket fisk, men känns svårfiskad i år, den började leverera stor Öring redan i maj när vattenståndet var högt och men sen har det bara blivit småfisk för mig .
Jag hoppas på bättre fiske nästa månad, då jag är ledig igen .

De drag som funkat för mig än så länge är :
-Rogerdraget vit/gulfärgad med svarta prickar
-Knosas svartfärgad
-Knosas svart/orangefärgad
-Knosas svart/rödfärgad
-Sölvkroken special röd/kopparfärgad med svarta prickar
-ABUs Zune spinnare guldfärgad kropp och vinge, röd svans

En glad nyhet är att mannen som försvann i början av månaden vid Ivarstjärnen söder om Duved, är återfunnen levande i trakterna av Ottsjö . Vad mannen haft för sig i nästan två veckor vete tusan, men att allt ändå slutade lyckligt är ju det viktigaste  . Läs mer här : http://op.se/lanet/are/1.4902452-forsvunnen-man-aterfunnen-vid-liv-overlevde-pa-det-han-hittade-i-skogen

En sån här händelse får mig att fundera på hur många det är som rör sig i skog och mark under sommaren, och som kanske borde ha bättre områdeskännedom, kunskap och erfarenhet av att röra sig i fjällmarkerna, samt att få uppleva att vara vilse och att få göra sig synlig för sökteam . Koppla av och njut av fjällvärlden men var medveten om din position och kondition . ( Situation awarness )
Två veckor på ytan mellan Duved och Ottsjö känns dock lite onödigt länge utan att ha blivit funnen . Att ha dricksvatten och ett vindskydd är A och O, att kunna göra en eld ökar dina chanser avsevärt, samt underlättar att bli funnen snabbare då röken syns flera mil . Och kan rapporteras in av allmänheten likväl .
Höga fjälltoppar kan vara tungsamma att vandra uppför, men medför god överblick om området och möjlighet för dig att läsa av terrängen och kanske se bebyggelse . Stanna upp mellan varven och se dig omkring när du är ute i naturen, titta inte bara på vattenytan, stigen och buskaget utan leta efter höga bergstoppar som kan vara din referenspunkt . Din packning är nog så viktig men kasta gärna en blick på en karta innan du ska ut, att ha en toppografisk hyfsad minnesbild över en stor yta underlättar mer än du tror .
( Om man är mentalt förberedd på Worse case scenario, så är mer än hälften vunnet . )

Nu börjar min arbetsvecka snart igen, Sambo och hunden kommer hem och ordningen blir återställd .
Ölburkar och Ostbågepåsarna har städats undan, och fiskespöt får vila några veckor .
Ta det nu försiktigt och skitfiske på er .

2 kommentarer:

  1. Man tackar så mycket ..nu är det nära !
    Staffan

    SvaraRadera
  2. Spännade, och kul för er . Hoppas ni får en fantastisk vecka och fint väder . Åke

    SvaraRadera