tisdag 29 maj 2012

Öringar ända in i kohagen .


Idag lärde jag mig nåt nytt igen ..
Förra nattens tröga fiske med JM avslöjade dock att det vakade inne i kohagen nedanför vårt hus .
Och jag fick en ide om att testa sen, när jag var själv, så ingen kunde idiotförklara mig där och då .
Älven har verkligen svämmat över sina bredder sista dagarna . Många säger att det är för högt vatten för att fiska nu, men vad gör man om man har svårt att sitta inomhus om dagarna ? jo man går ner till älven där vi såg vakande öring ända in i kohagen . Hade förberett mig på bottennapp ganska omgående då vattnet är bara decimeterdjup, och gräset sticker upp här och där . För läsarnas vetskap så användes ett 14gr Lill-Zigge, ( Kopia av orginalet Roger ) med gul kropp och svarta prickar, har en uppsjö av just det draget då det är en favorit i lådan .
Inköpt hos Anneli och Peter på Fjällsport i Duved .

Jag tog av lekaren och knöt linan direkt i draget ifall jag skulle bli tvungen att dra loss bottennapp .
-Hur dum är man om man kastar sitt favoritdrag i kohagen, och hoppas på fisk ? Tänkte jag. innan jag skickade iväg draget över den översvämmade gräsmattan i riktning mot älven ..den landade mitt i strömfåran och började genast vandra nedströms i en hisklig fart . Jag ville inte att linan skulle gå runt buskarna så jag vevade in från älven ganska fort, upp på den översvämmade gräsmattan ...och tvärstopp ! -Jaha, där fastnade det draget, tänkte jag för mig själv .
Fast inte då, det plumsade i vattnet och ryckte frenetiskt i linan . Det var fisk på .
-Det var som  sjutton ! Det hade huggit en fin Öring, lite mörkare i färgen än vanligt, men energisk och stark som bara den .
Våran lilla Pudel satt i gräset och hoppade högt när fisken studsade och landade framför honom .
Han nosade försiktigt på den, men drog sig snabbt undan när den sprattlade till igen .

Foto ...avkrokning . Lika bra att prova en gång till ...ett kast ...två kast..tre kast och Javisst !!
Där satt nästa "kohage-fångade" Öring .
På samma ställe och lika energisk och stark .
Men med mer gulfärgad kropp .
Den dansade runt tills den inte hade nåt mer vatten att ta spjärn emot, och gav sen upp .
Fotografering ...avkrokning och sen tälja till en liten grenklyka för hemtransport .
Duvedsälven är alldeles underbar att fiska i, man lär sig nåt nytt varje gång, och fisken finns där, man måste bara ta sig tid att fiska . Idag tjurade jag på även tidigare på dagen, men avbröt när regnet övergick i snö . Nu övergick solskenet istället till regn och hagel när vi stod där, men det gjorde inget .
Vilken härlig dag ..

( Uppdatering )


Strax efter att jag skrivit klart detta inlägg så hade både Sambon och hunden somnat .
Jag var fortfarande pigg som en lärka och fick en stark känsla av att gå ner till älven igen .
Ville liksom se om det bara var rena slumpen att det nappade tidigare ..skickade sms till grannen men han ville sova . Så jag fick gå ner själv, vinden hade mojnat och det var runt fem plusgrader ute .
Klockan var kring tolv på natten när jag åter stod där, vid den översvämmade gräsmattan i kohagen .
-Bara nåt kast för att stilla känslan, sen hem och sova, tänkte jag . Lill-Ziggedraget satt fortfarande fastknuten på linan så jag chansade med samma drag igen ...snett uppströms i älven...snabb invevning in mot gräsmattan ...och "PLADASK" ! Där satt den ..på första kastet...en bjässe, rund som en rugbyboll och nystigen upp i älven .
Verkar inte finnas brist på mat för dem i alla fall, den var rund över hela kroppen och tung .
Krokade av ...fotograferade...och kastade ut draget igen ...och det nappade direkt .
En betydligt mindre, men klart godkänd Öring följer med upp på gräsmattan .
Jag stod bara och stirrade på fångsten...den första var verkligen fin ...måste bara Smsa till nån som inte var med, liksom dela med mig av vad han missade ...fick snart ett svar från trött Granne, "Ha ha, Fisk-viskarn" .
Ja, hädanefter litar jag på mina magkänslor och tokiga infall . Nu är det dags att köra Väghyvel i två dagar, sen blir det nio dygn i Östersund . Sen är jag tillbaka i Duved för fortsatt fiske, men då antar jag att vattnet sjunkit undan och detta galna fiskeställe är ett minne blott . Kanske hinner jag nån sväng ner till älven ikväll igen . Vad tror ni ? ...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar